Vormgeving in verlichting.
1e periode tot 1900
De uitvinding en opkomst van het elektrische licht, modellen voortkomend uit kaars-, olie- en gasverlichting.
2e periode ca. 1890 - 1925
Opkomst van de industriële fabricage. Simpele vormen welke afgeleid waren van handmatige (vaak kunstzinnige) modellen.
3e periode ca. 1900 - 1935
Als reactie op de industrialisatie komt de vormgeving naar natuurlijke vormen en handmatige vervaardiging in Jugendstill en Tiffany lampen.
4e periode ca. 1920 - 1940
Strak moderne vormgeving voor die tijd met o.a. de Bouwhuisstijl en modern stylistische modellen. Rechte vlakke kasten, rechthoekige stoelen, effen kleuren en vooral verlichting van glas, vaak opaal wit, en chroom.
5e periode ca. 1945 - 1980
Massaproductie van eenvoudige vormgeving.
Cilinder, bol en rechthoek in de moderne setting en copiën van klassieke meubelen en lampen van hout en messing. Verlichtingsartikelen worden gevormd door doelmatigheid, lichtopbrengst en eenvoud in de fabricage. Weinig keus en daardoor hebben grote groepen dezelfde lamp boven tafel. Ook het aantal lichtpunten per woning wordt bepaald door het aantal aansluitingen, 1 lichtpunt en 1 wandcontactdoos per vertrek.
6e periode ca. 1970 - 1998
Individualisering van fabrieksmatige vormgeving in de verlichtingsartikelen. Kunststof hanglampen, metalen gestansde en geforceerde vormen, spots. Doorbraak van de geplakte lampenkappen welke de zijden kappen gaat overtreffen. Kunststof in allerlei vormen worden mogelijk en de halogeen-verlichting maakt een snelle ontwikkeling door met veel modellen en nieuwe lichtbronnen. Italiaanse of Duitse modellen van designers van naam worden in productie genomen, gecopiëert of als voorbeeld gebruikt. Deze modellen of hun afgeleide daavan worden in grotere aantallen gemaakt en zorgen voor een gunstiger prijsstelling. Veel van hetzelfde.
7e periode ca. 1993 - 2008
Design ontwerpen komen in een bredere belangstelling van het publiek te staan, men krijgt meer oog voor vormgeving en kleur.
De groep van adspirant kopers wordt snel groter en de fabricage van grote aantallen in gecompliceerde vormen wordt industrieel mogelijk. Ook de Europeesche markt maakt een groter afzetgebied binnen het bereik van de fabrikanten in verlichtingsartikelen mogelijk.
8e periode ca. 2000 - nu
Opkomst van de import van betere kwaliteiten verlichtingsartikelen uit China. Deze artikelen komen tegen aanmerkelijk lagere prijzen op de Europeesche markt. Grotere verschillen in modellen tussen de Design modellen en de relatief goedkope massa verlichting.
Veel productiebedrijven in Europa kunnen deze strijd niet aan en verdwijnen, anderen gaan massaal over op de import van deze commerciële modellen uit China.